Dropday: e-commerce automatisering

Dropday is een e-commerce automatiseringsplatform. Met dit platform kunnen webshops hun orders automatisch doorsturen naar de juiste leverancier. Op een no-code manier kunnen verkopers bepalen welke orders naar welke leveranciers worden gestuurd aan de hand van gemakkelijk in te stellen orderregel logica. Hierbij kan je alle variabelen binnen de order gebruiken om op basis van regels te bepalen wat er mee moet gebeuren. Bijvoorbeeld: “als product x geen voorraad heeft, stuur deze dan door naar leverancier y”. Of denk aan: “als de productnaam x bevat, stuur deze dan naar leverancier y”.

Opdrachtgever

Dropday

Automation made easy

Dropday is een e-commerce automatiseringsplatform. Met dit platform kunnen webshops hun orders automatisch doorsturen naar de juiste leverancier. Op een no-code manier kunnen verkopers bepalen welke orders naar welke leveranciers worden gestuurd aan de hand van gemakkelijk in te stellen orderregel logica. Hierbij kan je alle variabelen binnen de order gebruiken om op basis van regels te bepalen wat er mee moet gebeuren. Bijvoorbeeld: “als product x geen voorraad heeft, stuur deze dan door naar leverancier y”. Of denk aan: “als de productnaam x bevat, stuur deze dan naar leverancier y”.

De uitdagingen van een webshop

Inkooporders kunnen vaak problemen met zich meebrengen, vooral als het gaat om nicheproducten die je als webshop niet altijd op voorraad wilt houden. Van orderfouten tot communicatiefouten met de leverancier, handmatig een inkooporder verwerken is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben wij Dropday in het leven geroepen om verkopers kostbare tijd en middelen te besparen.

Toegankelijke automatisering

Waar een aantal bedrijven en webshops zelf al veel geld hebben gestopt in het automatiseren van hun inkoopprocessen, is dit voor de meeste bedrijven en webshops niet altijd even haalbaar. Niet alleen kost het veel geld om je processen te automatiseren, maar veel mensen zijn ook niet bewust van het feit dat je dit kan automatiseren en daarmee veel tijd kan besparen.

Daarom hebben wij gekozen voor een toegankelijk platform waarbij elke (beginnende) webshop zijn of haar inkooporders gemakkelijk en snel kan automatiseren. Je kan zelfs automatisch een e-mail met pakbon sturen als inkooporder naar de leverancier. Zo weet je zeker dat de communicatie goed loopt en je order succesvol wordt afgerond.

Laravel

Bij het bouwen van Dropday zijn er een aantal verschillende kernfunctionaliteiten die niet in een standaard CMS-systeem zitten. Ook hebben veel CMS-systemen onderdelen die niet nodig zijn zoals bepaalde tabellen, contentblokken of een backoffice. Voor Dropday zochten we een framework waar je alles vanaf de grond op kan bouwen zodat we de best mogelijke ervaring kunnen meegeven aan onze gebruikers. Denk dan aan het instellen van regels voor orders tot het automatisch sturen van e-mails op basis van dynamische templates gevuld met orderdata. Laravel biedt de juiste tools en middelen om dit vanaf de grond op te bouwen.

De database migraties maken het makkelijk om te werken met Laravel. Door een simpel scriptje te schrijven in PHP kunnen we gemakkelijk een database opbouwen waar we ook een testomgeving mee kunnen opstellen. Waar je eerst handmatig de scripts voor je testomgeving moet schrijven, kan je met Laravel alles vooraf definiëren, waardoor je snel en gemakkelijk je database kan vullen voor een goedwerkende testomgeving. Dit is ideaal voor test automation, waarmee je een solide en voorspelbare applicatie kan bouwen met complexe datastructuren.

Er zijn veel packages beschikbaar voor Laravel. Voor Dropday is dit belangrijk om de features uit te breiden en onderhouden. Veel packages worden goed onderhouden, goed gedocumenteerd en hebben een grote community.

Toekomst van e-commerce

Met Dropday worden webshops in staat gesteld om verschillende processen los te koppelen van hun webshopontwikkeling. Dit zorgt voor flexibiliteit en schaalbaarheid. Met Laravel realiseren we een no-code toekomst waarin we werk uit handen nemen van webshops, waardoor zij zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn; hun producten verkopen.